donderdag 17 maart 2011

16 maart 2011

Ik heb gisteren mijn 6de dansles gegeven.
Omdat ik in enkele dansboeken las dat je best een inleving geeft, heb ik dit uitgetest.
Een inleving geven wil zeggen dat jouw hele les rond een bepaalt thema draait.
Ik heb gekozen voor te werken met het thema poppenwinkel.
Op deze manier konden de kleuters dansen als:
* houten poppen
* porseleinen poppen
* stokpoppen
* marionetten

Ik heb hen ook 2 eenvoudige dansjes aangeleerd.
Die ga ik de komende 2 lessen ook nog herhalen. Zo kunnen ze zelf kiezen welke van de 2 lesjes ze graag willen laten zien aan hun ouders / grootouders / broers en zussen

De les sloeg heel goed aan. Maar ze zijn zeker even enthousiast bij lessen zonder inleving.
Deze les heb ik zonder assistent gegeven. Mijn assistente moest namelijk naar de oogarts.
Maar ik vond dit geen probleem. De kleuters deden goed mee.

dinsdag 15 maart 2011

afgelopen week

Ik heb de afgelopen week volop gewerkt aan het boekje voor leerkrachten en alles in het suikermuseum aan te passen aan de hoogte van kleuters (in zo ver dit mogelijk is).
Ik heb ook gevraagd om de bovenste verdieping leeg te maken of alle glazen kasten aan de kant te schuiven. Zo ontstaat er voldoende ruimte voor de workshops.
Er is een bietenspel. Dit is gebaseerd op een ganzenbord. Het museum laat dit dan ook vergroot maken. Maar dit vraagt natuurlijk tijd. Hierdoor kan het zijn dat ik de eerste rondleidingen moet werken met een ganzenbord dat ik heb aangepast.
Ik heb een grote speelmat met een ganzenbord op. Maar in plaats van de ganzen kleef ik er suikerbieten op.
Er is ook een suikerdomino.
Ik heb ook een klein laboratium ingericht waar enkele kleuters kunnen spelen.
Terwijl de kleuters spelen, kan ik zorgen voor de zoete verrassing van een suikerspin.

Mits enkele kleine aanpassingen in zowel de schriftelijke rondleiding als het boekje, waren deze goedgekeurd door het museum en lector.
Het museum heeft wel gevraagd om een test te maken voor de kleuters. Zo hebben zij een betere kijk of de rondleiding wel degelijk iets bijbrengt bij de kleintjes.
Hiervoor ga ik een kleine quiz maken aan de hand van een powerpoint. Via de powerpoint kunnen alle antwoorden gevisualiseerd worden.
Dat is ten voordelen voor kinderen die een andere moedertaal hebben.

Ik heb 100 basisscholen en wijkscholen een uitnodiging gestuurd.
Ik heb ook ongeveer 50 kinderopvangen een uitnodiging gestuurd.
Ik hoop dat al dit werk zijn vruchten afwerpt!

Tenslotte ben ik ook naar het boekenfestijn gegaan. Hier heb ik toch enkele leuke boekjes gevonden over kinderdans. Ideaal voor mijn tweede project kleuterdans!
Want mijn inspiratie raakte stilaan opgedroogd.

dinsdag 1 maart 2011

1 maart 2011

Vandaag heb ik opnieuw een hele dag in het suikermuseum te Tienen gewerkt. Ik heb verder aan het ideeënboekje gewerkt.
Ik wil deze week flyers maken voor de scholen en kinderopvang in de omgeving. Dit is namelijk de week voor de krokusvakantie. Dat is ideaal om het idee te laten bezinken.

28 februari 2011

Vandaag heb ik de hele dag in het suikermuseum te Tienen gewerkt aan de rondleiding op kleuterniveau en het ideeënboekje voor leerkrachten. De rondleiding is volledig afgewerkt.

Ik ben ook van 17 tot 19u twee danslessen gaan bijwonen bij juf Silvie van Kmove. Zij geeft ook les aan de 4- en 5-jarigen maar op maandag. Zij geeft ook les in een andere dansschool. Zij kon mij dus enkele nuttige tips en ideeën geven.

27 februari 2011

Ik was uitgenodigd om zondag 27februari naar een bijeenkomst van de docenten van Kmove te gaan. Ik heb dit ook gedaan. Op deze bijeenkomst werd gereflecteerd over de fuif en eetevenement dat Kmove organiseerde. Er werden ook enkele ideeën uitgewisseld.