Vandaag zijn we met onze groep van cultuureducatie naar Brussel gegaan. Dat is op zich al een hele belevenis met het nemen van de juiste treinen en op tijd zijn op de afgesproken plaats.
We bezochten er het muziekinstrumenten museum. Ik vond het een heel mooi een leuk museum. We hadden ook een goede gids die ons van alle soorten instrumenten wilde laten proeven. Ze bespeelde ook enkele instrumenten en gaf ons de kans om er ook zelf op te spelen. Wat ik ook heel leuk en interessant vond, was dat we toch enkele ideeën kregen hoe dit werd aangepakt op kleuterniveau. (met een handpop, minder uitleg geven, opdrachten geven, workshop in het atelier met instrumenten). Natuurlijk is het niet evident om met jouw kleutergroep in brussel te geraken. Maar ook daar hebben ze een alternatief voor. Ze geven namelijk workshops aan leerkrachten.
Om de rondleiding af te ronden kregen we allemaal een headphone waarmee we in het museum geluidsfragmenten konden beluisteren van de verschillende instrumenten.
Vervolgens bezochten we het museum van Magritte.
Magritte was een kunstenaar die het surrealisme naar voren liet komen. Hij schilderde dingen die echt waren met een touche aan die het geheel onecht maakte.
Eén van zijn bekendste werken is uiteraard "Ceci n'est pas une pipe".
Ik vond het wel jammer dat we in dit museum geen rondleiding kregen.
vrijdag 25 februari 2011
23 februari 2011
Voor de dansles ben ik naar het Suikermuseum in Tienen gegaan. Daar ben ik aan alle nieuwe collega's voorgesteld geweest. Ik heb ook de rondleiding op volwassenen niveau gedaan. Bij sommige delen vond ik dit toch zeer moeilijk om alles goed te begrijpen. Daarom heb ik enkele dingen genoteerd zodat ik hier meer informatie over kan opzoeken. Hoe meer je weet, des te beter je over alles informatie kan geven.
23 februari 2011
Ik heb vandaag mijn vierde dansles geven. Alles verliep zeer vlot tot ik aan het deel kwam om een nieuw dansje aan te leren. Mijn cd werkte namelijk niet in de muziekinstallatie. Dit was heel raar want tot nu toe speelde hij al mijn CD's al. Ik had mijn CD ook op voorhand getest. Aangezien het volgende week een toonmoment is aan de ouders, heb ik besloten om de kleuters toch al de dansstappen aan te leren. Ik leerde hen de volkdans aan bij het liedje 't smidje - Laïs. Ik breng volgende les mijn eigen CD-speler mee zodat ik zeker het liedje bij het dansje heb.
woensdag 9 februari 2011
9 februari 2011
Vandaag heb ik een tweede maar zeer leuke dansles achter de rug. Tijdens de twee danslesjes mochten de ouders komen kijken. Dat is altijd een spannend moment.
Je merkte duidelijk dat de 5-jarigen minder moeite hadden met de dans. Ze hadden ook minder moeite met in een kring te blijven staan.
De 4-jarigen lopen sneller al eens naar hun ouders of gaan sneller in het midden van de kring staan.
Je merkte duidelijk dat de 5-jarigen minder moeite hadden met de dans. Ze hadden ook minder moeite met in een kring te blijven staan.
De 4-jarigen lopen sneller al eens naar hun ouders of gaan sneller in het midden van de kring staan.
Op 28 januari 2011 ben ik op gesprek gegaan bij de organisator van het Suikermuseum en 't Toreke. Ik kreeg ook een kleine en vluchtige rondleiding in zowel het Suikermuseum als 't Toreke. Het zou de bedoeling zijn dat ik dan een rondleiding op kleuterniveau maak. Ik mag zelf kiezen over welk deel ik de rondleiding maak.
Op 2 februari moest ik een danstest doen. Ik moest deze afleggen om te zien of ik de twee dansgroepen te baas kon zijn en om te weten te komen of ik het wel graag deed.
Deze test was goed verlopen met als gevolg dat ik tot half mei de nieuwe danslerares ben!
Ik heb ook Mark Kempeneers, de organisator van het Suikermuseum, opnieuw gecontacteerd om hem te melden dat ik de rondleiding volledig zie zitten.
Op 2 februari moest ik een danstest doen. Ik moest deze afleggen om te zien of ik de twee dansgroepen te baas kon zijn en om te weten te komen of ik het wel graag deed.
Deze test was goed verlopen met als gevolg dat ik tot half mei de nieuwe danslerares ben!
Ik heb ook Mark Kempeneers, de organisator van het Suikermuseum, opnieuw gecontacteerd om hem te melden dat ik de rondleiding volledig zie zitten.
Abonneren op:
Posts (Atom)