vrijdag 25 februari 2011

25 februari

Vandaag zijn we met onze groep van cultuureducatie naar Brussel gegaan. Dat is op zich al een hele belevenis met het nemen van de juiste treinen en op tijd zijn op de afgesproken plaats.
We bezochten er het muziekinstrumenten museum. Ik vond het een heel mooi een leuk museum. We hadden ook een goede gids die ons van alle soorten instrumenten wilde laten proeven. Ze bespeelde ook enkele instrumenten en gaf ons de kans om er ook zelf op te spelen. Wat ik ook heel leuk en interessant vond, was dat we toch enkele ideeën kregen hoe dit werd aangepakt op kleuterniveau. (met een handpop, minder uitleg geven, opdrachten geven, workshop in het atelier met instrumenten). Natuurlijk is het niet evident om met jouw kleutergroep in brussel te geraken. Maar ook daar hebben ze een alternatief voor. Ze geven namelijk workshops aan leerkrachten.
Om de rondleiding af te ronden kregen we allemaal een headphone waarmee we in het museum geluidsfragmenten konden beluisteren van de verschillende instrumenten.

Vervolgens bezochten we het museum van Magritte.
Magritte was een kunstenaar die het surrealisme naar voren liet komen. Hij schilderde dingen die echt waren met een touche aan die het geheel onecht maakte.
Eén van zijn bekendste werken is uiteraard "Ceci n'est pas une pipe".
Ik vond het wel jammer dat we in dit museum geen rondleiding kregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten